Založ si blog

Prečo som zas minula?

Mnohým z nás sa už stalo, že pri nakupovaní sme sa nechali uniesť . Minuli sme na veci, ktoré sme ani neplánovali kúpiť. Ale prečo?

Je mnoho faktorov, ktoré to ovplyvňujú. Všetkým z nás je jasné, že obchodníci používajú rôzne finty. Problém je niekedy však v tom, že si myslíme, že tieto finty na nás neplatia.

Preto by som v tomto článku chcela poukázať na nástrahy, ktoré používajú obchodníci. 

Cena

Kúpiť si niečo kvalitné a lacné je v tejto dobe už ťažké. Ale niekedy sami preferujeme drahšie veci.

Minule v obchode som si kupovala kalkulačku. Mala som na výber dve identické kalkulačky, mali rovnaké funkcie. Jedna však bola dvakrát drahšia ako tá prvá a mala iný obal. Ktorú som podľa vás kúpila? Tú drahšiu. Kúpila som ju preto lebo naša spoločnosť vybudovala auto mechanizmus:  drahé = lepšie. Aj keď tieto kalkulačky mohli byť rovnako kvalitné dala som prednosť drahšej. 

Myslela som si, že musí mať vyššiu hodnotu. Tento auto mechanizmus je ťažko prebiť a obchodníci to vedia a plno využívajú. Naschvál dávajú vyššie ceny, lebo ľudia si produkt skôr všimnú a kúpia. 

Pohyby cien však vedia byť rôzne. To nás posúva k ďalšej taktike.

Akcia

Na sociálnych sieťach je mnoho videí o tom ako cenovku pred akciou zakrýva cenovka s akciou, ktoré ale vôbec nezmenila cenu.

Je pravda, že niekedy obchodníci oklamú zákazníka tak, že zmenia pôvodnú cenu za vyššiu a akciovú cenu nechajú takú istú ako pôvodnú. 
 Myslím si, že takéto akcie sa rýchlo prekuknú. 

Zaujímavé je to, že keď je akcia naozaj „dobrá“, nikdy sa nezamyslíme prečo. Nie je zvláštne, že produkt, ktorý stál 20 euro o týždeň má cenu 10€ alebo menej? 

Mnohokrát si neuvedomíme, že tieto akcie sú schválne dané, aby si ich osoba kúpila. Väčšinou sú takéto zľavy využité na viacej produktov naraz, aby si človek kúpil viacej vecí. Napríklad by som si nekúpila tričko za 15€ s nohavicami, ktoré stoja 20€. No kúpila by som si ich keby stáli v zľave  10€ a 10€ a prikúpila by som si aj sveter, ktorí stojí iba 7€. 

Minula som viac, keď bola zľava lebo sveter mi už neprišiel taký drahý .

 Toto už môže byť ďalšia taktika. A tou je, že nám obchodník najprv ponúkne drahšiu vec a až potom lacnejšiu. Prečo?

Podobne ako s tým svetrom. Keď si najprv kúpim nohavice za tých 20€, tak 7€ sveter mi nepríde drahý a zoberiem ho. 

Keby obchodíci to robili naopak všimli by si, že väčšina ich zákaznikov ostane iba pri prvom produkte a ďalší ponúknutý produkt s vyššou cenou nekúpia.

Ale je to logické, no nie?

Dlžník

Ďalšiu psychologickú hru by sme mohli nazvať pravidlo vzájomnosti. 

Toto pravidlo funguje tak, že obchodník v nás vyvolá pocit zadlženia. Môže nastať napríklad takáto situácia.

Prídete do obchodu kde vám môžu ponúknuť zadarmo ochutnávku jedla. Keďže vám dali niečo zadarmo bez toho, aby ste si niečo kúpili, môžete mať pocit, že si musíte niečo kúpiť. Ako keby ste im túto láskavosť boli dlžný.

Je zaujímavé, že takáto drobnosť vie mať taký vplyv. Podobne sú na tom aj farby.

Farba

Sú všade okolo nás a prídu nám prirodzené. Farby nás , ale môžu ovplyvniť  viac ako si myslíme.

Je známe, že žltá a červená farba vyvoláva v ľuďoch hlad (napr.MacDonald, Billa, Kaufland, Lidl…), modrá a čierna v nás vyvoláva istotu, preto tieto farby využívajú najmä banky a sporiteľne. A zelená sa spája s prírodou a ekológiou.

Tak, toto boli veci, na ktoré si musíme každý dávať pozor. Sú však aj cesty, ako takým to situáciám predísť. 

To budem rozoberať v ďalšom príspevku . 

Zdroje : kniha : Vplyv  Robert B. Cialdini; 

Mýty a financie

11.05.2024

Každý z nás počul rôzne mýty o financiách, no často sú prezentované ako fakty. V tomto článku by som preto rada poukázala na tie najpopulárnejšie mýty, s ktorými som sa sama stretla . „Bohatí sú nevyhnutne chamtiví a zlí.“ Tento mýtus je často propagovaný v médiách a populárnej kultúre, čo vytvára dojem, že bohatí ľudia sú automaticky [...]

Jarné upratovanie

28.04.2024

Ako sa blíži jar, nie len váš dom sa môže dať do dôkladného upratania – vaše financie by tiež mohli potrebovať trochu zoradenia. Tu sú niektoré praktické tipy, ktoré vám pomôžu spraviť jarné upratanie vašich osobných financií, zorganizovať vaše finančné záležitosti a urobiť zvážené rozhodnutia pre zdravšiu finančnú budúcnosť: Prehodnoťte váš [...]

Zadlžil som sa, čo teraz?

13.04.2024

Akokoľvek sa človek snaží nezadlžovať, nie vždy sa mu to podarí. V živote nastanú rôzne situácie, kedy nemáme inú možnosť ako si požičať. No čo ak vám to „vymkne z rúk“ a cítite sa preťažení ? Nezúfajte! Stále sú tu spôsoby ako si pomôcť. Prehľad Najdôležitejšie je mať prehľad vo svojich dlhoch a výdavkoch. Pomôže vám,ak si to vypíšete na [...]

Zuzana Dolinková, Martina Šimkovičová

Hlasovací trojboj: Ministerky odvolávanie ustoja, osud FPU je spečatený. Hlas ustúpil, SNS si musí dávať pozor

14.05.2024 06:00

Podľa politológ síce leží zodpovednosť v prípade FPU na pleciach SNS, no ak si pri riadení fondu nedá pozor, môžu tu vzniknúť podobné podozrenia z klientelizmu a netransparentnosti ako v minulosti.

Furia, dron, Ukrajina

Západ nevyrába to, čo Kyjev potrebuje. Ukrajina takto nemusí prežiť, varuje analytik

14.05.2024 06:00

Rusom na ukrajinskom fronte fungujú kĺzavé bomby aj systémy elektromagnetického boja. Ich nasadenie vysvetlil vojenský analytik Gustav Gressel.

vojna na Ukrajine, Antony Blinken, vlak

ONLINE: Blinken prišiel do Kyjeva v 'ťažkej chvíli' povzbudiť Ukrajinu. Biely dom hovorí o 'zúfalej snahe' Putina pokračovať vo vojne

14.05.2024 05:55

Šéf americkej diplomacie Blinken je neohlásene v Kyjeve. Chce vyslať silný signál podpory USA Ukrajincom, ktorí 'prežívajú zjavne veľmi ťažké chvíle'.

Baltimore most loď nákladná

Upratovacie čaty vykonali riadenú demolíciu mosta v Baltimore

14.05.2024 05:49

Nehoda si vyžiadala šesť obetí a spôsobila zastavenie väčšiny lodnej dopravy smerujúcej do rušného prístavu alebo z neho.

moneysali

Peniaze sú súčasťou každého človeka. Preto by som rada poukázala na to ako s nimi narábať. Hlavne ako predísť zbytočnému plytvaniu.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 8
Celková čítanosť: 5611x
Priemerná čítanosť článkov: 701x

Autor blogu

Kategórie