Mnohým z nás sa už stalo, že pri nakupovaní sme sa nechali uniesť . Minuli sme na veci, ktoré sme ani neplánovali kúpiť. Ale prečo?
Je mnoho faktorov, ktoré to ovplyvňujú. Všetkým z nás je jasné, že obchodníci používajú rôzne finty. Problém je niekedy však v tom, že si myslíme, že tieto finty na nás neplatia.
Preto by som v tomto článku chcela poukázať na nástrahy, ktoré používajú obchodníci.
Cena
Kúpiť si niečo kvalitné a lacné je v tejto dobe už ťažké. Ale niekedy sami preferujeme drahšie veci.
Minule v obchode som si kupovala kalkulačku. Mala som na výber dve identické kalkulačky, mali rovnaké funkcie. Jedna však bola dvakrát drahšia ako tá prvá a mala iný obal. Ktorú som podľa vás kúpila? Tú drahšiu. Kúpila som ju preto lebo naša spoločnosť vybudovala auto mechanizmus: drahé = lepšie. Aj keď tieto kalkulačky mohli byť rovnako kvalitné dala som prednosť drahšej.
Myslela som si, že musí mať vyššiu hodnotu. Tento auto mechanizmus je ťažko prebiť a obchodníci to vedia a plno využívajú. Naschvál dávajú vyššie ceny, lebo ľudia si produkt skôr všimnú a kúpia.
Pohyby cien však vedia byť rôzne. To nás posúva k ďalšej taktike.
Akcia
Na sociálnych sieťach je mnoho videí o tom ako cenovku pred akciou zakrýva cenovka s akciou, ktoré ale vôbec nezmenila cenu.
Je pravda, že niekedy obchodníci oklamú zákazníka tak, že zmenia pôvodnú cenu za vyššiu a akciovú cenu nechajú takú istú ako pôvodnú.
Myslím si, že takéto akcie sa rýchlo prekuknú.
Zaujímavé je to, že keď je akcia naozaj „dobrá“, nikdy sa nezamyslíme prečo. Nie je zvláštne, že produkt, ktorý stál 20 euro o týždeň má cenu 10€ alebo menej?
Mnohokrát si neuvedomíme, že tieto akcie sú schválne dané, aby si ich osoba kúpila. Väčšinou sú takéto zľavy využité na viacej produktov naraz, aby si človek kúpil viacej vecí. Napríklad by som si nekúpila tričko za 15€ s nohavicami, ktoré stoja 20€. No kúpila by som si ich keby stáli v zľave 10€ a 10€ a prikúpila by som si aj sveter, ktorí stojí iba 7€.
Minula som viac, keď bola zľava lebo sveter mi už neprišiel taký drahý .
Toto už môže byť ďalšia taktika. A tou je, že nám obchodník najprv ponúkne drahšiu vec a až potom lacnejšiu. Prečo?
Podobne ako s tým svetrom. Keď si najprv kúpim nohavice za tých 20€, tak 7€ sveter mi nepríde drahý a zoberiem ho.
Keby obchodíci to robili naopak všimli by si, že väčšina ich zákaznikov ostane iba pri prvom produkte a ďalší ponúknutý produkt s vyššou cenou nekúpia.
Ale je to logické, no nie?
Dlžník
Ďalšiu psychologickú hru by sme mohli nazvať pravidlo vzájomnosti.
Toto pravidlo funguje tak, že obchodník v nás vyvolá pocit zadlženia. Môže nastať napríklad takáto situácia.
Prídete do obchodu kde vám môžu ponúknuť zadarmo ochutnávku jedla. Keďže vám dali niečo zadarmo bez toho, aby ste si niečo kúpili, môžete mať pocit, že si musíte niečo kúpiť. Ako keby ste im túto láskavosť boli dlžný.
Je zaujímavé, že takáto drobnosť vie mať taký vplyv. Podobne sú na tom aj farby.
Farba
Sú všade okolo nás a prídu nám prirodzené. Farby nás , ale môžu ovplyvniť viac ako si myslíme.
Je známe, že žltá a červená farba vyvoláva v ľuďoch hlad (napr.MacDonald, Billa, Kaufland, Lidl…), modrá a čierna v nás vyvoláva istotu, preto tieto farby využívajú najmä banky a sporiteľne. A zelená sa spája s prírodou a ekológiou.
Tak, toto boli veci, na ktoré si musíme každý dávať pozor. Sú však aj cesty, ako takým to situáciám predísť.
To budem rozoberať v ďalšom príspevku .
Zdroje : kniha : Vplyv Robert B. Cialdini;
Také ľahké nevieš? Manželka mu nadiktuje ten ... ...
A manželka ? ...
Dnes sa žije všelijako, a rozhodujem ja, čo sa... ...
Nie si ženatý ? Lebo ja nakupujem zväčša to,... ...
Ja kupujem v obchode len to, čo si napíšem na... ...
Celá debata | RSS tejto debaty