Prečo som zas minula?

Mnohým z nás sa už stalo, že pri nakupovaní sme sa nechali uniesť . Minuli sme na veci, ktoré sme ani neplánovali kúpiť. Ale prečo?

Je mnoho faktorov, ktoré to ovplyvňujú. Všetkým z nás je jasné, že obchodníci používajú rôzne finty. Problém je niekedy však v tom, že si myslíme, že tieto finty na nás neplatia.

Preto by som v tomto článku chcela poukázať na nástrahy, ktoré používajú obchodníci. 

Cena

Kúpiť si niečo kvalitné a lacné je v tejto dobe už ťažké. Ale niekedy sami preferujeme drahšie veci.

Minule v obchode som si kupovala kalkulačku. Mala som na výber dve identické kalkulačky, mali rovnaké funkcie. Jedna však bola dvakrát drahšia ako tá prvá a mala iný obal. Ktorú som podľa vás kúpila? Tú drahšiu. Kúpila som ju preto lebo naša spoločnosť vybudovala auto mechanizmus:  drahé = lepšie. Aj keď tieto kalkulačky mohli byť rovnako kvalitné dala som prednosť drahšej. 

Myslela som si, že musí mať vyššiu hodnotu. Tento auto mechanizmus je ťažko prebiť a obchodníci to vedia a plno využívajú. Naschvál dávajú vyššie ceny, lebo ľudia si produkt skôr všimnú a kúpia. 

Pohyby cien však vedia byť rôzne. To nás posúva k ďalšej taktike.

Akcia

Na sociálnych sieťach je mnoho videí o tom ako cenovku pred akciou zakrýva cenovka s akciou, ktoré ale vôbec nezmenila cenu.

Je pravda, že niekedy obchodníci oklamú zákazníka tak, že zmenia pôvodnú cenu za vyššiu a akciovú cenu nechajú takú istú ako pôvodnú. 
 Myslím si, že takéto akcie sa rýchlo prekuknú. 

Zaujímavé je to, že keď je akcia naozaj „dobrá“, nikdy sa nezamyslíme prečo. Nie je zvláštne, že produkt, ktorý stál 20 euro o týždeň má cenu 10€ alebo menej? 

Mnohokrát si neuvedomíme, že tieto akcie sú schválne dané, aby si ich osoba kúpila. Väčšinou sú takéto zľavy využité na viacej produktov naraz, aby si človek kúpil viacej vecí. Napríklad by som si nekúpila tričko za 15€ s nohavicami, ktoré stoja 20€. No kúpila by som si ich keby stáli v zľave  10€ a 10€ a prikúpila by som si aj sveter, ktorí stojí iba 7€. 

Minula som viac, keď bola zľava lebo sveter mi už neprišiel taký drahý .

 Toto už môže byť ďalšia taktika. A tou je, že nám obchodník najprv ponúkne drahšiu vec a až potom lacnejšiu. Prečo?

Podobne ako s tým svetrom. Keď si najprv kúpim nohavice za tých 20€, tak 7€ sveter mi nepríde drahý a zoberiem ho. 

Keby obchodíci to robili naopak všimli by si, že väčšina ich zákaznikov ostane iba pri prvom produkte a ďalší ponúknutý produkt s vyššou cenou nekúpia.

Ale je to logické, no nie?

Dlžník

Ďalšiu psychologickú hru by sme mohli nazvať pravidlo vzájomnosti. 

Toto pravidlo funguje tak, že obchodník v nás vyvolá pocit zadlženia. Môže nastať napríklad takáto situácia.

Prídete do obchodu kde vám môžu ponúknuť zadarmo ochutnávku jedla. Keďže vám dali niečo zadarmo bez toho, aby ste si niečo kúpili, môžete mať pocit, že si musíte niečo kúpiť. Ako keby ste im túto láskavosť boli dlžný.

Je zaujímavé, že takáto drobnosť vie mať taký vplyv. Podobne sú na tom aj farby.

Farba

Sú všade okolo nás a prídu nám prirodzené. Farby nás , ale môžu ovplyvniť  viac ako si myslíme.

Je známe, že žltá a červená farba vyvoláva v ľuďoch hlad (napr.MacDonald, Billa, Kaufland, Lidl…), modrá a čierna v nás vyvoláva istotu, preto tieto farby využívajú najmä banky a sporiteľne. A zelená sa spája s prírodou a ekológiou.

Tak, toto boli veci, na ktoré si musíme každý dávať pozor. Sú však aj cesty, ako takým to situáciám predísť. 

To budem rozoberať v ďalšom príspevku . 

Zdroje : kniha : Vplyv  Robert B. Cialdini; 

Som spokojný

10.06.2024

Niekedy je ťažké dosiahnuť svoj finačný cieľ a vedieť si povedať nadpis tohto článku. Ale nie je to nemožné. Rada by som preto rozobrala problém dnešných ľudí a ich pohľad na peniaze Súťaženie V momentálnej situácií je veľmi rozšírená ´ súťaživosť. Každý si dáva ambície a to je samozrejme skvelé. Problém však nastáva, že sa všetci navzájom [...]

Nudge

10.06.2024

Tento článok chcem venovať téme z behavoriálnej ekonómie. Výraz nudge a zároveň nadpis tohto článku je výraz, ktorý označuje metódu ovplyvňovania rozhodnutí jednotlivcov bez toho, aby sa použili priame zákazy alebo príkazy. Čo to ale presne znamená? Čo je nudge Vstup do sveta nákupného centra, plného rozmanitých produktov a lákavých ponúk, môže byť pre niektorých [...]

Investovanie a ja

15.05.2024

Investovanie môže byť kategória financí, ktorej sa ľudia vyhýbajú, kôli strachu. Avšak pri investovaní je dôležité mať na pamäti niekoľko kľúčových princípov, ktoré vám pomôžu dosiahnuť vaše finančné ciele a zabezpečia stabilný rast vášho portfólia s tým, že sa nemusíte obaváť. Chcem v tomto článku podotknúť, že som čerpala zo [...]

Čertovica / Auto / Doprava /

Horský priechod Čertovica bude cez víkend úplne uzavretý

21.11.2024 10:05

Dôvodom je zaťažkávacia skúška mosta.

Sneh / Sneženie / Kalamita / Dobšinský kopec /

V noci na piatok i v piatok dopoludnia sa očakáva sneženie na väčšine Slovenska

21.11.2024 09:54

Väčšina zrážok spadne v priebehu 12 hodín.

Merkelová, Putin

Merkelová bránila vstupu Ukrajiny do NATO, bála sa ruskej reakcie, píše v knihe. Čo jej povedal Putin počas stretnutia?

21.11.2024 09:32

V popise jedného stretnutia s Putinom potom Merkelová naznačuje, že načasovanie invázie na Ukrajinu súviselo aj s jej odchodom z politiky.

Czech Republic Slovakia

Českí politici sa hádajú pre zvýšenie platov. Bude Petr Fiala zarábať viac peňazí ako Robert Fico?

21.11.2024 09:00

Opozícii prekáža nielen zvýšenie platov politikov. Varuje, že keby Petr Fiala zostal pri moci,Slováci by mohli dostávať vyššie mzdy ako Česi.

moneysali

Peniaze sú súčasťou každého človeka. Preto by som rada poukázala na to ako s nimi narábať. Hlavne ako predísť zbytočnému plytvaniu.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 11
Celková čítanosť: 9567x
Priemerná čítanosť článkov: 870x

Autor blogu

Kategórie